Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu określana CSR?

CSR

Uwzględnianie interesów społecznych przez firmy staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Takie działania nazywa się społeczną odpowiedzialnością biznesu, czyli CSR. Działania CSR mogą obejmować również dbałość o aspekty środowiskowe, czy też dbałość o relacje z pracownikami.

Pojęcie bycia społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w różnego rodzaju działania. Jest to inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska oraz relacje z pracownikami. Takie działania mogą mieć wpływ na poprawę konkurencyjności firmy.

Narzędzia CSR, które warto wprowadzić do przedsiębiorstwa

Narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu mają bardzo szeroki zakres, jednak cel firmy jest taki sam. Wprowadzając działania CSR mamy na celu uwzględnić interesy społeczne.

Wybór narzędzi jest bardzo różnorodny. Najczęściej stosowanymi działaniami przez firmy są działania na rzecz lokalnej społeczności. Przyjmują one postać wspierania lokalnych instytucji i osób. Biorą pod uwagę również sprawy otoczenia, w którym znajduje się firma, np. poprzez wspieranie inwestycji.

CSR a ekologia

Narzędziem CSR są również działania proekologiczne. Mają one na celu wspieranie środowiska. Działania proekologiczne mają za zadanie minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Działania proekologiczne, to np. segregacja odpadów i zrównoważone zarządzanie surowcami. Wartym uwagi narzędziem społecznej odpowiedzialności biznesu są także kampanie społeczne. Mają one na celu wpływać na postawy i przekonania człowieka. Wprowadzenie wymienionych wyżej narzędzi pozwala osiągnąć organizacji przewagę konkurencyjną na rynku. 

Co zyskujemy dzięki społecznej odpowiedzialności biznesu?

Społeczna odpowiedzialność biznesu
Źródło: Pexels.com

Wprowadzając do organizacji działania CSR możemy zyskać kilka ważnych korzyści. Oto najważniejsze z nich:

  • Marka naszej firmy powinna się dobrze kojarzyć. Dlatego warto budować jej pozytywny wizerunek. Odpowiednie działania, które wpisane są w kulturę organizacji wspierają jej rozpoznawalność. Organizacja w łatwiejszy sposób może pozyskiwać kandydatów, ponieważ wywołuje u nich pozytywne skojarzenie.
  • Wdrażanie koncepcji może wpływać na polepszenie relacji w zespole. Pracownicy czują większą przynależność do organizacji, co sprawia, że osiągają lepsze wyniki i wykazują większe zaangażowanie. Ważne jest, aby wprowadzane działania miały realną wartość dla organizacji.
  • Poczucie lojalności pracowników do firmy jest efektem wprowadzanych działań. Gdy czują się w organizacji ważni i docenieni to stają się bardziej wierni firmie. Zaangażowanie pracowników w działania społecznej odpowiedzialności biznesu zmniejszają rotację pracowników, co umacnia autentyczność organizacji.

Korzyści wynikające z wprowadzenia działań społecznej odpowiedzialności biznesu

Nie ma co ukrywać, że przedsiębiorstwa, które korzystają z narzędzi CSR, osiągają lepsze wyniki. Korzyści, które osiągają można podzielić na cztery kategorie:

  1. Pierwszą z nich są korzyści ekonomiczne. Przedsiębiorstwa posiadają wyższą rentowność sprzedaży, płynność finansową, a dodatkowo lepiej wykorzystują kapitał ludzki i majątek trwały. Ponadto, inwestują więcej w przeliczeniu na jednego pracownika.
  2. Drugim rodzajem korzyści są te, które wynikają z otoczenia społecznego. Organizacja zwiększają poziom kultury, a co za tym idzie, poczucia bezpieczeństwa w pracy. Mają również wpływ na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Ważne jednak jest to, że realizacja celów społecznych nie udała by się bez wsparcia ze strony biznesu.
  3. Trzecim rodzajem są korzyści środowiskowe, które wpływają na działanie małych i średnich przedsiębiorstw. Rozpoczynają one dbałość o racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami. Wprowadzają do swojej działalności idee proekologiczne. Jest to obecnie bardzo ważny aspekt środowiskowy.
  4. Ostatnie są korzyści CSR dla pracowników. Są równie ważne, a często nawet ważniejsze niż pozostałe. Pracownikom nie może zabraknąć określonych podstaw, czyli zapewnienia terminowości wypłat, wysokiej kultury i bezpieczeństwa w pracy . Dodatkowo korzyściami, na które może liczyć pracownik są: stały rozwój zawodowy  i równanie szans kobiet i mężczyzn.

Wdrażanie zasad CSR ( społeczna odpowiedzialność biznesu) – cykl Deminga

Wdrażanie narzędzi należy rozpocząć od planowania działania na rzecz lokalnej społeczności. Mogą one przyjmować postać działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji czy osób.

Kolejnym etapem jest wprowadzenie działań proekologicznych. Należą do tego inicjatywy związane nie tylko z minimalizowaniem negatywnego oddziaływania na środowisko, ale także edukacja ekologiczna klientów i pracowników.

Następnie należy sprawdzić kampanie społeczne i w miarę możliwości dobrać do nich odpowiedni temat, który związany będzie z działalnością firmy. Ostatnim etapem jest wykonanie, czyli sprawdzenie przez przedsiębiorstwo za pośrednictwem mediów, wpływania na postawy społeczeństwa. Celami kampanii jest niesienie pomocy potrzebującym lub zwiększenie świadomości społecznej na określony temat.

Angażowanie się przedsiębiorstwa w działania CRS-owe mogą przynieść mu wiele istotnych korzyści.

One thought on “Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu określana CSR?

  1. Ivo 19 sierpnia 2022 at 06:43

    Wdrożenie CSR pozwala na zbudowanie lojalności klientów, pracowników a także kontrahentów i inwestorów wokół marki. CSR to ważne działania.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *